United World Games oli elämys Tähden B-pojille

Vilppulan Tähden B-pojat osallistuvat 21.–24.6.2018 Itävallassa Klagenfurtissa järjestettävään United World Games -tapahtumaan. Valtava urheilutapahtuma järjestettiin 14. kerran ja keräsi tänä vuonna ennätysmäärän eli yli 10 000 harrastajaa kaikkiaan 13 eri urheilulajiin rugbystä suunnistukseen ja uinnista lentopalloon.

Vilppulan Tähden verkkosivuilla ja Facebookissa seurattiin poikien matkaa reaaliajassa poikien itsensä lähettämien kuvien ja tekstien välityksellä. Tässä hieman kootummin matkan tapahtumia.

Matka alkoi torstaiaamuna 21.6. klo 3.00 Mäntästä, josta joukkue lähti pikkubussilla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Etujoukko lähti Jyväskylästä kahden pojan ja yhden jojon joukolla jo edellispäivänä kohti lentokenttää. Täsmällisesti joukkueemme yhdistyi matkalaukkuja lentokoneeseen jätettäessä. Lento Müncheniin lähti noin klo 8.00 ja perillä Münchenin lentoasemalla joukkue oli 2,5 tuntia myöhemmin.

Ensimmäisen kosketuksen järjestäjien koko tapahtuman ajan loistavasti toimineesta kuljetuspalvelusta saimme, kun bussi oli täsmällisesti ja sovitusti joukkuetta vastassa lentoaseman E-terminaalista ulos tullessamme. Matkalaiset odottelivat hetken, että kuljettaja sai riittävän lepotauon ja sitten päästiinkin upeiden maisemien läpi kuusi tuntia kestäneelle bussimatkalle läpi Alppien. Käytössämme oli iso bussi, joten vaikka välillä seisoimme moottoritien ruuhkissa oli tilaa riittävästi niin reippaalle yhteiselolle kuin pikku päikkäreillekin.

Päästessämme Klagenfurtiin oli bussikuskin aikarajat taas täynnä ja hän veikin meidät suoraan 1760-luvulla rakennettuun taloon lähes keskelle kaupunkia, jossa sijaitsi hotelliimme. Klagenfurtin kaupunki jo sinällään herätti poikien huomion vanhoine rakennuksineen ja omalaatuisine piirteineen. ”Onhan kaupungin juuret jo 1100-luvulta”, kuten Juho totesi. Huoneiksi saimme hyvin erilaisia kolmen hengen huoneita, jotka olivat kuin tehty joukkueellemme. Pikaisen majoittautumisen jälkeen saimme järjestäjiltä kyydin itse pääpaikalle Klagenfurtin Stadionille, joka oli koko toiminnan ydin. Siellä sijaitsivat kisatoimistot, ruokapaikat, bussien lähtöpaikat ja muutamien urheilulajien pelit. Esimerkiksi isolla stadionin keskuskentällä pelasivat pienimmät jalkapalloa noin kuudella kentällä.

Ilmoittautuminen sujui helposti ja näin saimme käyttöömme bussi-, ruoka- ja eri tapahtumien osallistumislippumme. Ensimmäinen ruokailumme Oktoberfest-livemusiikilla ja kansantanssiesityksillä höystettynä ei ehkä ollut se paras. Kaikki saivat samasta paikasta ruuan, lämpöä oli lähemmäksi +30 astetta, ja paikalliset soittivat itävaltalaista haitarimusiikkia ihan reilulla äänellä kutsuen eri maiden nuorisoa osallistumaan tanssiesityksiin. No, poikamme eivät ihan innostuneet tansseista (eikä edes Rale! ;), mutta ruoka oli syötävää ja sitä oli riittävästi. Hetken stadionia kierreltyämme päätimme lähteä hotellille. Hotellille päästyämme oli ilta vielä nuori ja ehdimme käydä myös tutustumassa kaupungilla pienissä porukoissa. Osa pojistakin kävi katsomassa tunnelmaa kaupungin torilla, joka oli täynnä ihmisiä seuraamassa illan jalkapallopeliä isolta screeniltä. Meno oli erilaista kuin Vilppulan torilla.

Perjantaina meillä ei ollut kiire, joten heräilimme rauhassa aamupalalle. Hetken huokailujen jälkeen lähdimme stadionille tutustumaan pelipaikkoihin ja ruokailemaan samalla. Ruokana oli hyvin erilaisia vaihtoehtoja eri pisteissä pitkin stadionia ja se oli hyvää. Retsin mielestä kebab oli parasta, vaikka mies onkin enemmän kalamiehiä.

Kaupunkiin tutustuimme ensimmäisellä bussimatkallamme, kun emme oikein vielä tienneet mitkä bussit kulkivat mihinkin ja millainen oli järjestäjien shuttle, jonka piti meitä kuljettaa. Hyppäsimme samannumeroiseen bussiin kun millä olimme edellispäivänä tulleet hotellille. 45 minuuttia myöhemmin tulimme takaisin hotellin eteen bussin kierreltyä ihan vastakkaisella suunnalla kuin mihin meidän piti mennä. Tämä olikin linjan east-versio kun eilen olimme kulkeneet west-linjalla. Hätä ei ollut tämännäköinen kun poistuimme bussista tuli perässä toinen pitkä jatkettu bussi, jonka edessä luki isoin kirjaimin UWG blue-line. Löysimme shuttlen, jolla sitten kuljimmekin koko loppumatkan hotellin, pelipaikan ja stadionin väliä. Bussilla oli 12 pysäkkiä reitillään ja se kulki minuutin tarkkuudella! Mikäli liikennettä oli vähän ja matka taittui nopeammin, jäi bussi odottamaan aikatauluaan seuraavalle pysäkille. Tämän ymmärrettyämme oli matkustaminen tällä linjalla erittäin helppoa kun jokaisen bussin tarkka aikataulu löytyi tapahtuman sivuilta opasteista.

Lounaan ja lepohetken jälkeen pääsimme harrastamaan. Pelipaikkamme sijaitsi bussimme reitillä, joten se löytyi helposti. Ensimmäinen peli oli joukkueemme paras. Vastassa ollut ikvolleyball.ne / LEDS PARTY -joukkue Hollannista näytti isokokoiselta ja mätti hirveitä pommeja alkuverryttelyssä. Parin pelaajan iästä ajattelimme poikien kehittyneen huimasti nuorella iällään. Mutta kuinka kävikään. Ensimmäisessä erässä meillä oli 3 eräpalloa eikä saatu katki. Huimia palloja. Vastapuoli sai neljännen eräpallon ja katkaisi heti noin 50 hengen kannustusjoukon huutaessa ylhäällä katsomossa. Tällä seuralla oli monia joukkueita, joten kannustajiakin riitti. Toinen erä alkoi selkeässä Tähden komennossa, ja tällä kertaa ei vastapuolta päästetty lähellekään vaikka siinäkin ratkaisupalloa saatiin odotella muutaman eräpallon verran. Peli tasan 1–1 ja olipa erittäin hienoa lentopalloa.

Päivän toinen peli heti perään saksalaista TSV Grafing Volleyball -joukkuetta vastaan tuli liian nopeasti. Tämäkin joukkue oli pitkä ja pelasi loistavaa peliä. Heillä ei ollut kannattajia läheskään hollantilaisten vertaa, mutta he pitivät itse ihan mukavasti ääntä kentällä kannustushuutoineen ja ennakkoon sovittuine temppuineen. Tähden oma peli ei päässyt edellisen tasolle vaan virheitä alkoi tulla aivan liikaa. Pelkästään syöttövirheet veivät mahdollisuutemme. Peli saksalaisille 0–2.

Pelien jälkeen nopeat suihkut ja suht kiireellä syömään stadionille. Siellä alkoivat viralliset avajaiset, jossa Tähden joukkue ja Valkealan Kajon tyttöjen lentopallojoukkue oli valittu edustamaan Suomea avajaismarssilla stadionin kentällä. Avajaisissa eri maiden joukkueet marssivat kentälle samaan tapaan kuin Olympialaisissa, tosin taisimme olla turnauksen ainoat suomalaisjoukkueet. Illasta stadionille alkoi puhaltamaan kylmät tuulet, joten päätimme poistua virallisen osuuden loppupuolella. Poistuminen tuossa vaiheessa osoittautuikin järkeväksi kun katselimme satojen osallistujien ohikävelyä lämpöisestä bussin ikkunasta. He joutuivat odottelemaan seuraavia busseja.

Lauantaiaamuna pojat kohtasivat alkulohkon viimeisessä pelissään ACH Ljubljanan joukkueen Sloveniasta. Voitolla olisimme vielä kiinni mitalipeleissä. Painoiko aamu vai selkeä voiton tavoittelu, mutta tähän kohtaan osui turnauksen huonoin peli. Vastustaja oli heikompi, mutta niin vain vei erän meidän pelaajien tehdessä virheitä toisen perään. Tasapeli tässäkin ottelussa toi Tähdelle alkulohkon kolmannen sijan ja merkitsi pelaamista sijoista 9–16 jatkopeleissä. Voittokaan ei olisi lopulta riittänyt kun ikvolley ja TSV tasasivat pisteet. TSV vei selkeästi ensimmäisen erän ja pelasi varmana lohkovoittajana vaihtopenkillä toisen erän. Kyllä olisi harmittanut seurata peliä jos olisimme voittaneet oman pelimme ja odottaneet TSV:n tekevän samoin ja nähdä kuinka he luovuttivat toisen erän ik:lle.

Neljännesfinaalissa lauantaina iltapäivällä vastaan tuli kiinnostavan niminen hollantilaisjoukkue Prima Donna Cheese Boys. Pelipaikkakin vaihtui 30 kilometrin päähän vuorille. Järjestäjiltä saimme kyydin pelipaikalle, kuten toisetkin joukkueet. Iso halli oli tyhjänä ja vastapuolella pari yli kaksimetristä pelaajaa. 205 pitkä 16-vuotias oli hyvä, mutta muu joukkue ei niinkään. Hyväntuulisena otteluun lähteneet pojat ottivatkin tästä pelistä ensimmäisen selkeän 2–0-voiton.

Pelin loppupuolella saimme vielä tarjouksen paikallisesta vapaaehtoiselta, joka halusi auttaa kuljetuksessa Suomen poikia. Hän itse oli ollut aiemmin Suomessa teräsmies-kisoissa, joten hän tarjosi kyytiä vain meille. Koko joukkue mahtui hyvin hänen pikkubussiinsa ja näin meidän ei tarvinnut jäädä odottelemaan seuraavien pelien loppumista ja paluumatkaa järjestäjien bussilla vaan pääsimme heti pelien jälkeen suoraan hotellille. Suihkut, virkistäytyminen ja syömään. Ilta vapaa, mutta peliin lähtö su aamuna heti kahdeksan jälkeen.

Kyllä pojat vähän olivat valvoneet huoneissaan, mutta aamulla hyväntuulinen joukkue lähti kohti viimeisiä pelejä. Puolivälierässä Tähti sai vastaansa slovenialaisen Korvolley M:n, jonka pojat voittivat suoraan kahdessa erässä. Näin joukkue varmisti paikkansa ns. B-finaalissa pelaten sijoista 9-10. Vastaan asettui hollantilainen Ikvolleybal.nl/TSN Tapservice. Ensimmäisen vastustajamme toinen joukkue. Kolmeen erään mennyt ottelu päättyi Tähden hienoon 2-1 voittoon. Näin pojat olivat selvittäneet urakkansa Klagenfurtissa häviten ainoastaan yhden alkusarjan pelin, jossa vastustajaksi osui lopulta koko turnauksen voittanut TSV Grafing Volleyball.

Turnauksen pelit olivat erilaisia kuin suomalaiset pelit. Pelin alkuun esittäydytään yleisölle, kätellään vastustajat ja hollantilaiset jakoivat myös pikku muistoja vastustajilleen. Pelien jälkeen otetaan yhteiskuvia ja vaihdetaan kuulumisiakin kuumatkin pelin tapahtumat heti unohtaen. Peliähän se vain. Tämä oli mielenkiintoinen tapahtuma ja pelit meidän joukkueellemme oikean tasoisia. Ensimmäisen pelin ensimmäisen erän voitolla olisimme olleet sijoilla 1–8. Mutta kyllä meille maistui nämä viimeisten pelien voitotkin. Niihin oli mukava päättää kausi. Jopa valmennus R&R-tiimi oli tyytyväinen joukkueen suorituksiin. Pelaamattomuus vähän näkyi, mutta loppua kohden pelit paranivat ja suoritukset alkoivat olla sillä tasolla, jonka poikamme osaavat. Hienoa lentopalloa.

Sunnuntaina iltapäivällä Strandbad Klagenfurtilla hienon Woertherseen-järven rannalla järjestettiin vielä Farewell-juhla, jossa oli tarjolla ruokaa ja mahdollisuus pelata vaikkapa beach-volleyta ja viettää aikaa toisten joukkueiden kanssa. Sinne kokoontuivat ne joukkueet, jotka olivat vielä kisapaikalla. Hieno keli ja puitteet saattelivat joukkueen viimeistä iltaa Klagenfurtissa. Loppuillaksi joukkue halusi kuitenkin mielipaikkaansa, hotellihuoneisiin Wi-Fi:n pariin. Valmennus kävi sen sijaan katsastamassa torin tunnelmaa vielä viimeisen kerran ennen kotiin lähtöä.

Maanantaiaamuna matkatavarat oli pakattu ja pojat odottivat hotellin aulassa lähtöä kotimatkalle. Sateiseksi kääntynyt sää saatteli pääsosan joukkueesta kohti Müncheniä ja Suomea. Jyväskylän etujoukko jäi myös jälkijoukoksi jääden reissuun vielä toiseksikin viikoksi. Bussimatkalla halki Itävallan riitti jälleen paljon nähtävää. Tähden poikien lisäksi bussissa matkusti Kenian joukkue, joten kotimatka tarjosi samalla myös luontevaa kansainvälisyyskasvatusta. Bussi oli lentoasemalla hyvissä ajoin, ja oikea terminaali löytyi sujuvasti.

Myöhään illalla Finnairin kone laskeutui Helsinki-Vantaalle. Riikka oli joukkuetta vastassa ja toi pitkän matkan taittaneen joukkueen turvallisesti kotiin.

Tähden sivuilta löytyy edelleen pitkin matkaa täydentynyt kertomus valokuvineen. United World Games –sivuilta löytyvät tapahtuman tiedot ja tulokset peleistä. Poikamme pelasivat U17-sarjassa. Järjestelyt toimivat loistavasti ja ruoka oli hyvää.

Kiitos koko joukkueelle ja etenkin valmennustiimille R&R (Retsi ja Rale) sekä sen täydeksi RRR-tiimiksi täydentävän Riikan panokselle matkan järjestelyissä. Samoin iso kiitos kaikille niille tahoille, jotka mahdollistivat koko matkan. Matkalla olleiden poikien ja aikuisten mielestä matka meni hyvin ja se oli upea kokemus.

Poikien tarinoista ja facebookin tarinoista jutun kokosi matkanaikainen jojo - Pasi